søndag den 18. marts 2012

Skal din næste ansøgning være et computerspil?

Tysker har udviklet en spilbar jobansøgning

Første scene i den spilbare jobansøgning.






Hvem siger en jobansøgning skal være på papir? Tysk spiludvikler har lavet sin ansøgning som et eventyrspil.


 »Gør aldrig, hvad jeg gjorde - det virkede kun i 80´erne.«
Sådan skrev den amerikanske spiludvikler Tim Schafer i sine erindringer om, hvordan han fik sit første job i den amerikanske spilindustri tilbage i 1989.
Tim lavede nemlig et eventyrspil - godt nok kun i papirform - og sendte det til en af genrens absolutte mestre i 80´erne: LucasFilm, der var George Lucas' spildivision med speciale i eventyrspil.
Jobansøgningen virkede, Tim blev ansat og nu har en tysk spiludvikler gjort ham kunsten efter - og ansøgt om en praktikplads hos selvsamme Tims eget spilfirma Double Fine i San Francisco, der netop i denne uge formåede at indsamle 19 millioner kroner fra fans til udviklingen af et nyt eventyrspil baseret på spil som 'Grim Fandango' og 'The Dig' fra 90'erne.
I den tyske spiludvikler Marius Fietzeks eventyrspil 'The Applicant' spiller man rollen som receptionisten hos Double Fine, og skal derfor agere dørmand for de nye håbefulde spiludviklere, der vil under firmaets vinger.
Spillets stil er holdt i helt klassisk LucasArt-look som kendt fra 'Monkey Island' og 'Zak McKraken'-spillene i start 90´erne, og via traditionel eventyrsspil-dialog får Marius via spillet opremset sine kvalifikationer. Vigtigst af alt viser han, at han kan lave eventyrspil selv og tilmed skrive dialoger, der faktisk virker som de ældre eventyrsspil.

Læs hele artiklen i Politiken: Tysker har udviklet en spilbar jobansøgning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar